A változókort minden nő másképpen éli meg. Van, aki szinte meg sem érzi, míg mások számtalan kellemetlen tünettől szenvednek. A hőhullámok, hangulatingadozások mellett sajnos megjelenhet a fülzúgás is.

Bár vitatott, hogy a menopauza váltja-e ki a fülzúgást, vagy a kései életkorral együtt jelenik meg mindkettő a nőknél. Számtalan kutatás mutatott ki összefüggést a nők  testben lezajló hormonális változások és a fülzúgás megjelenése között.

Vannak dokumentált esetek azzal kapcsolatban is, hogy a menstruációt megelőző kellemetlen tünetek megjelenésekor a fülzúgás is jelentkezik, vagy erősödik, ami aztán a menstruáció lezajlásával elmúlik. Várandósság  alatt is számoltak be érintettek a fülzúgás megjelenéséről, ami ugyancsak a hormonváltozással járó állapot . Mivel a menopauza is hormonális változással jár, így nem meglepő, hogy felkerült a fülzúgás lehetséges okai közé.

Mi is az a menopauza?

A menopauza, vagy más néven klimax, változókor, a nő életének egy olyan pontja, amikor a test öregedése miatt a petefészkek egyre kevesebb ösztrogént és progeszteront termelnek, mígnem teljesen kimerülnek. Ez a két hormon szabályozza a peteérés havi ciklusát, így a menopauza beálltáig egyre jobban kimaradozik a nők menstruációja, majd teljesen megszűnik.

Az úgynevezett átmeneti – perimenopauza – szakaszban a hormonszintek az átállás miatt ingadoznak, ezért valójában a jól ismert tüneteket nem a változókorban, hanem az azt megelőző időszakban tapasztalják meg az érintett nők:

• hangulatingadozások,
  • libidó elvesztése,
  • extrém fáradékonyság,
  • hőhullámok,
  • szorongás,
  • depresszió,
  • alvászavarok,
  • emésztési zavarok,
  • vérnyomás ingadozás,
  • gyakori fejfájás,
  • fokozott verejtékezés,
  • súlygyarapodás.

Hogyan függ össze a menopauza és a fülzúgás?

Önmagában a klimax tünetei közül több is negatívan hat a meglévő fülzúgásra, vagy éppen segíti annak előidézését. Az alvászavarok, a szorongás, a vérnyomás ingadozás és a súlygyarapodás mind ismert a fülzúgásra való negatív hatásáról.

Fontos tudni arról is, hogy a menopauza beálltát követően megnő az esély arra, hogy egyes betegségek gyorsabban kialakuljanak, valamint a meglévő betegségeink is rosszabbodhatnak. Az ösztrogén és a progeszteron ugyanis számos testi működésünkre és belső szervünkre van hatással, így hiányuk miatt működésük megváltozhat. Az ösztrogénszint csökkenésével például megnő a szív-és érrendszeri betegségek kockázata, ami bizony vezeti azt a listát, amin a fülzúgás lehetséges okai vannak felsorolva.

Forrás: Unsplash

A klimax erős tüneteinek enyhítésére gyakran javasolják a hormonpótlást. Ilyenkor az ösztrogén bevitelével segítik elő a jobb közérzetet. A kutatások azonban arra is rámutatnak, hogy a hormonkezelésnek vannak negatív hatásai is. Az egyik ilyen az, hogy megnő a jó és a rosszindulatú emlődaganat kialakulásának esélye, illetve fülzúgást is okozhat egyes vélemények szerint.

Az orvostudomány emiatt csak rövid ideig és átmeneti kezeléssel alkalmazza a hormonterápiát, és kihangsúlyozza, hogy fontos a megfelelő hormonadag kialakítása, ami egyénenként eltérő lehet. Ma már azonban alacsony hormontartalmú készítmények is hatékonyan segítenek a változókor tüneteinek enyhítésében, így vannak alternatívák azok kezelésére.

A menopauza magával hozhat jelentősebb vitaminhiányt is, amely szintén elősegítheti a fülzúgás kialakulását. A B-vitaminok, a cink, a folsav nemcsak a női test egészségét biztosítja, hanem a  fülünk jó működését is.

Mit tehetünk a fülzúgás ellen a menopauza idején?

Mivel a menopauza velejárója a gyengébb fizikai állapot, a legfontosabb, hogy minél egészségesebben éljünk, hogy a testünk újra nehézségek nélkül tudjon működni. Az  első lépés tehát a fülzúgás és a menopauza tüneteinek enyhítésére a rendszeres testmozgás és az egészséges táplálkozás, mivel ezek jótékony hatással vannak az általános egészségügyi állapotunkra, a keringési rendszerünkre, és ennél fogva a fülzúgásra is.

Forrás: Unsplash

Mindenképpen konzultáljunk orvosunkkal ennek megkezdése előtt, hogy meglévő fizikai állapotunk és betegségeink mellett milyen étrendet kövessünk, milyen testmozgást végezzünk. Ugyancsak ő tud irányt mutatni abban, hogy milyen vitaminból szenvedünk hiányt a laborleleteink alapján, amit pótolnunk kell.

A fentieken túl pedig fontos odafigyelünk a rendszeres pihenésre, megfelelő alvásra és a stressz minimalizálására.

A menopauzával együtt a fülzúgás is eltűnhet

A jó hír, hogy az ingadozó hormonok beállása után a fülzúgás maga is megszűnik, vagy elcsendesedik. Ám addig sem muszáj szenvednünk a jelenlététől, hiszen akár több évig is eltarthat, mire az átmeneti időszaknak vége szakad. Ma már számos lehetőség van arra, hogy a hétköznapokban csökkentsük a fülcsengéssel való együttélés kellemetlenségét.

Ilyen a hangterápiás eszközök használata is, amelyeket akár nálunk is kipróbálhatsz helyben, hogy megtapasztald, hogyan hozza el számodra a csendet. Ha elégedett vagy vele, akkor megvásárolhatod, de akár bérelheted is tőlünk egy adott időszakra!

Jelentkezek egy próbára!